Druhý (on-line) semestr mého studia na KISKu je za mnou. A byl to docela studijní nářez. Úspěšně jsem totiž získala 51 kreditů. Jelikož jsem to celé kombinovala s vedením studentského spolku, několika brigádami a také osobním životem, musela jsem vypilovat time-management na maximum. A zjistila jsem, že on-line prostředí tomu umí být nápomocné. Můj život tak měl jasné kontury v google kalendáři a todoistu, což se ukázalo jako velmi produktivní (a vlastně i dost pohodlné) řešení, které však z povahy muselo být následně v létě vyváženo punkem a spontaneitou. Dlouhodobé „fungování dle tabulek“ mi totiž není přirozené.
Výživné povinné předměty
Pronikla jsem více do podstaty informační vědy a její spojitosti s designem informačních služeb, a to díky předmětu Informační chování, kde jsem nejen získala teoretické základy o paradigmatech a modelech informačního chování, ale také si vyzkoušela návrh výzkumu v této oblasti. V rámci předmětu jsem se také více seznámila s různými psychologickými teoriemi, zejména s kognitivních biasech. O jednom z nich – konfirmačním zkreslením – jsem napsala článek.
Celkem sedm článků jsem také napsala do předmětu Učící se společnost. Ten pro mě představoval nejklíčovější předmět semestru, jelikož mi pomohl dát si do souvislostí mnoho vzdělávacích témat. Pro závěrečnou esej jsem si vybrala téma digitálního wellbeingu, na který je s tím, co přinesla pandemie, potřeba myslet stále více.
Nakoukla jsem i pod pokličku literární větve KISKu, která mi není vůbec blízká. O to více jsem se toho ale v předmětu Literatura, kultura a humanitní vědy naučila. Se spolužáky jsme zpracovali digitální kolekci o Vlastimilu Vondruškovi, osobě, která pro mě vždy byla kontroverzní a vnímala jsem ji spíše negativně. Při zpracovávání jsem musela čelit svým biasům a být objektivní, což se, myslím, povedlo dobře. V závěru předmětu jsem se pak věnovala sociologii literatury.
Docházela jsem také na hodiny angličtiny, díky kterým jsem si vytvořila anglickou verzi portfolia.
Další předměty a aktivity
I v druhém semestru jsem pokračovala ve snaze o získání pedagogické způsobilosti, a to s předmětem Design vzdělávacího procesu. Nyní mi už z této oblasti zbývá jen praxe a závěrečná zkouška. Mezi mé další předměty patřil Leadership, kde jsem se dozvěděla o teoretických konceptech, ale i zkušenostech z praxe. Nový pohled na mé oblíbené téma mi přinesl předmět Informace, dezinformace a informační etika. A v Bloku expertů jsem přeběhla na druhý břeh a místo klasických studijních povinností jsem zde vypomáhala vyučujícím s kontorlou docházky a psaním zpětných vazeb na úkoly studentů.
Mimo „ohraničenou“ dobu semestru jsem se také zúčastnila hackathonu, který proběhl těsně před začátkem semestru, a popisuji ho ve své reflexi z 1. semestru, na konci semestru jsem vyjela na letní školu. Můj semestr tak byl vlastně docela dlouhý a přínosný i v tobě, kdy se podle harmonogramu nic nevyučovalo.
Ve škole jsem byla aktivní i pracovně, jelikož jsem figurovala jako ambassadorka uchazečské kampaně MUNI. Za osobní úspěch považuju také účast na TEDx Masaryk University, kam jsem byla pozvaná jako řečník.
Ach ta diplomka
Minulý semestr jsem si slíbila, že si k diplomce najdu lepší vztah. Pravdou je, že diplomka dostala trochu jasnější kontury, ale rozhodně jsem na ní nepracovala tak, jak jsem chtěla. Pořád to byla věc, kterou jsem kvůli jiným povinnostem ráda odsouvala na druhou (možná spíš desátou) kolej. Téma jsem ale nakonec vymyslela, zúžila si jej, popsala ho v projektu k diplomové práci a začala vymýšlet, jak celý nápad uvést do praxe. Mým cílem teď bude vymyslet kurz pro zahraniční studenty MUNI, zrealizovat ho a nakonec jej vyhodnotit. Doufám, že se do toho konečně pořádně opřu.
A co příští semestr?
Jak už jsem naznačila, budu se věnovat praktické části diplomové práce. Budu totiž vyučovat svůj vlastní kurz. V roli vyučujícího (resp. pomocníka) chci pokračovat i v Bloku expertů. Čeká mě i spousta dalších předmětů, tentokrát jsem s kredity už šetřila, mám jich 32. Z povinných předmětů se těším na Informační politiku a management, naopak mě moc neláká Organizace znalostí a Literatura. Z nepovinných předmětů se těším na Kariérní start a Digitální marketing.
Nejvíce ze všeho se ale těším do školy. Rok studia on-line sice měl nějaké výhody, strašně moc už ale chci vidět reálné lidi, povídat si se spolužáky i učiteli, sedět v učebnách Filozofické fakulty. Tak snad do toho covid opět nehodí vidle 🙂
V článku reflektuju 2. semestr studia na KISKu, popisuju předměty i další aktivity spojené se studiem. Na konci pak nastiňuju výhled do dalšího semestru.
KDO JSEM?
Veronika Batelková, studentka nMgr KISKu, zajímá mě hlavně edTechová profilace. Mimo studium jsem lektorka mediální gramotnosti a předsedkyně spolku Zvol si info.
KONTAKT