ISKM04: Seminář k diplomové práci I
Předmět Seminář k diplomové práci I: Východiska a metodologie dle ISu sliboval zajímavou procházku po jednotlivých tématech a metodách. V průběhu semestru se nám představili jednotliví vyučující z KISKu. Někteří mluvili o tom, jakými tématy se zabývají, někteří pozvali své bývalé diplomanty, aby nám dali tipy a triky, někteří sáhodlouze mluvili o své oblíbené metodě. Koncept je to jistě skvělý, respektive za ním stojí skvělá myšlenka a motivace – seznámit (především nové) studenty s možnostmi, které mají.
Bohužel zrealizování však oproti nápadu trochu pokulhává. Každý vyučující k předmětu přistupoval zcela odlišně, hodiny často odpadaly, panovaly zde zmatky o tom, který vyučující má kdy přijít. Nemohu říct, že by to byla kompletní ztráta času, dozvěděla jsem se o různých tématech. Nicméně to, kterým směrem se chci vydat, jsem tušila už při nástupu na KISK. Hodnotu tak pro mě měl předmět zejména v tom, že mě donutil se opravdu o diplomovou práci začít zajímat, začít ji řešit.
Našla jsem si opravdu skvělého vedoucího, který mi s neuvěřitelnou rychlostí odpovídal na mé e-maily a byl vždy ochotný se mnou cokoliv konzultovat, i když se jednalo třeba o nějakou maličkost na pět minut. Od ostatních spolužáků ale vím, že měly trable, čekali u svých garantů i několik týdnů na odpověď a nebylo jim jasné, jak mají text odevzdat, komu, jaké má mít náležitosti a tak dále.
Sama jsem tedy spokojená, ale chápu frustraci svých spolužáků a proto si myslím, že by bylo potřeba ještě předmět „doladit“, aby nebyl chaotický. Co se pak vzdělávací funkce týká, odnáším si z předmětu několik zajímavostí:
- Vím už, co to znamená IMRAD, předtím jsem o tom neslyšela.
- Dozvěděla jsem se o Q-metodologii, kterou ve své diplomce s nejspíš sice nevyužiju, ale metoda se mi moc líbí a možná bych si ji někdy chtěla zkusit.
- Zamyslela jsem se nad trendy 21. století a nad tím, jak je možné některé z nich reflektovat ve své práci
Výstup z předmětu
Výstupem tohoto předmětu byl text na 10 normostran o tématu, kterému bych se v diplomové práci ráda věnovala.
Můj proces začal drobným zamyšlením nad tím, co bych vlastně tak nějak přibližně chtěla řešit. A tak jsem si utvořila velmi skromnou myšlenkovou mapu, která vlastně nebyla nijak moc konkrétní. No ale někde se začít musí, ne? 🙂
Zvítězilo mé oblíbené téma mediální gramotnosti. Ráda bych na toto téma vytvořila kurz a vyzkoušela jeho impakt. Primárně jej chci tvořit pro vysokoškolské studenty, zároveň si ale ještě nechávám zadní vrátka v podobě jiné cílové skupiny – středoškoláků. Zároveň bych do diplomky ráda začlenila i vzdělávání pomocí podcastů. Uvidíme, jestli se to podaří, jsem přeci jen ještě na začátku.
Ve svých 10 stranách textu jsem popsala termín gramotnost a poté definovala mediální gramotnost pomocí srovnání s informační a digitální gramotností. Popsala jsem několik modelů a standardů, nejprecizněji pak UNESCO standard MIL, ze kterého plánuji dále při tvorbě vycházet.
Narozdíl od ostatních předmětů pro mě bylo mnohonásobně těžší se k práci na diplomce dokopat. Přiznám se, že cítím, jak velké sousto to je, a mám z celé psaní diplomové práce strach. Radši bych nasbírala dvojnásobné množství kreditů, než jí psala. Mám totiž spoustu nápadů a nerada je zužuju na jeden, konkrétní, od kterého bude časem těžší a těžší se odklonit.
V tomto článku reflektuju první seminář k diplomové práci. Zvolila jsem si téma mediální gramtonosti a seznámila se s některými základními koncepty a modely. Napsala jsem prvních 10 stran diplomky.
KDO JSEM?
Veronika Batelková, studentka nMgr KISKu, zajímá mě hlavně edTechová profilace. Mimo studium jsem lektorka mediální gramotnosti a předsedkyně spolku Zvol si info.
KONTAKT
DALŠÍ PŘEDMĚTY