On-line vzdělávání: Od designu k praxi

Dnešní příspěvek bych ráda věnovala shrnutí a reflexi univerzitního kurzu On-line vzdělávání: Od designu k praxi. Tento článek může přijít vhod nejen studentům MUNI, kteří pátrají po zajímavém předmětu, ale i dalším čtenářům, kterým se mohou hodit některé tipy na aplikace, které jsme v předmětu používali.

Předmět jsem absolvovala týden před začátkem prvního semestru s cílem “vniknout” do problematiky vzdělávacích technologií a myslím si, že tento cíl byl splněn. Dozvěděla jsem se základní informace o některých pedagogických konceptech, oťukala jsem si zajímavé programy a poznala spolužáky s podobnými zájmy.

Komiks ve vzdělávání

Jedním z úkolů bylo vytvořit komiks s edukačním účelem. Komiks může zajímavým způsobem ozvláštnit různé on-line kurzy, zároveň ale může sloužit i jako kreativní metoda při opakování učila – například může student pomocí komiksu shručně vystihnout klíčové myšlenky probírané problematiky. Díky rozvoji digitálních technologií je navíc tvorba komiksu stále jednodušší. Následující komiks vznikl přibližně za 1 hodinu. A jelikož se kurz odehrál v týdnu před krajskými volbami, inspirovalo mě to k výběru tohoto aktuálního tématu.

Komiks jsem vytvořila na webové stránce Storyboardthat. Dalšími zajímavými stránkami na tvorbu komiksu jsou například Stripgenerator, Comics Creator nebo Pixton. Základní funkce jsou zdarma, za ty pokročilé si uživatel musí připlatit.

Tvorba chatbota

Naučila jsem se také vytvořit jednoduchého chatbota, opět pro vzdělávací účely. Chatbota jsme vytvářeli v programu SnatchBot, který je zdarma a on-line. K tvorbě v tomto programu nejsou potřeba žádné znalosti o programování a jakmile se v něm člověk zorientuje, vše je poměrně jednoduché. Vše je navíc krok za krokem popsáno v přehledném návodu.

Pro mě byl však tento úkol poměrně těžký, jelikož se mi zpočátku nedařilo se v programu zorientovat. Nicméně nakonec vznikl můj Picasso, který má za cíl naučit ověřovat obrázky a rozpoznávat obrazovou manipulaci.

Chatbot je dle mého názoru krátký, nedodělaný a občas navíc trochu zlobí (někdy nezobrazuje obrázky). S jeho výsledkem jsem byla spíše nespokojená. Ale vyzkoušela jsem si na něm některé úkony a hlavně získala nadšení pro budoucí tvorbu jiného, propracovanějšího chatbota. Ten vznikla o dva týdny později a píšu o něm v článku Infobot.

On-line kurz

Vrcholem celého předmětu byla tvorba vlastního on-line kurzu. Pro začátečníky se hodí na tvorbu kurzu například platforma Google Classroom, já jsem vytvářela svůj kurz v MS Teams. Líbilo se mi, kolik možností právě MS Teams nabízí – není to jen platforma pro on-line setkávání. Umožňuje instalaci různých doplňků, například pro tvorbu anket, tabulek, různých dokumentů, kalendářů a dalších vychytávek.

Navrhla jsem 12týdenní univerzitní on-line kurz zaměřený na dezinformace. Před každou lekcí by si měli moji imaginární studenti projít některé přípravné materiály. Po přednášce pak na ně čekají různé reflektivní úkoly. Snažila jsem se do kurzu zařadit co možná nejrozličnější typy úloh, které podporovaly různé styly učení. Pracovala jsem i s propojenými aplikacemi. Na tvorbu jsem využila celý čas (včetně pauzy na oběd), protože mě aktivita velice bavila a snažila jsem se vypracovat projekt nejlépe, jak jsem to jen dokázala. Zpětně samozřejmě vidím i nějaké mouchy, například menší přehlednost, jak mají jít cvičení za sebou. S výsledkem jsem ale celkově velmi spokojená.

Další maličkosti, které mě zaujaly

  • Diskuse nad specifiky on-line vzdělávání – obzvláště v době pandemické mi přijde toto téma relevantní a důležité. Velice zajímavá pro mě byla také debata o on-line zkoušení, možnostech (a především smyslu) podvádění a jeho zamezování.
  • kolo iPadagogiky založené na Bloomově taxonomii.
  • Quizlet – aplikace na zkoušení učiva – již jsem párkrát použila, ale nyní jsem zjistila, že existují různé módy zkoušení.

Hodnocení předmětu

 

S předmětem jsem celkově byla velmi spokojená, celý kurz mě velice bavil a rozhodně bych ho všem doporučila (a ideálně si něco podobného vyzkoušela znovu. Kéž by byl příští rok stejně koncipovaný i nějaký předmět pro pokročilé :))

Autorka blogu
Příspěvek vytvořen 21

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek