WolframAplha a jeho využití ve vzdělávání

V dnešním příspěvku se zamyslím nad vzdělávacím potenciálem vyhledávače Wolframalpha.com a pokusím se navrhnout výukovou lekci, ve které by se dal tento vyhledávač použít.

WolframAlpha (dále WA) je jako stvořený pro edukační účely. Pro studenty může sloužit jako velmi dobrý pomocník. Známý je hlavně díky svým matematickým fyzikálním dovednostem, ale nabízí i různé vychytávky pro vzdělávání v oblastech jako jsou chemie, biologie, ekonomie, astronomie, statistika či technika.

Projela jsem si jednotlivé možnosti a ukázky toho, jak vyhledávač používat a rozhodla jsem se vymyslet vlastní využití. Konkrétně bych ráda viděla WA v on-line lekci anglického jazyka na druhém stupni základní školy.

Vzdělávací cíl

  • Žák zná význam nových anglických slovíček
  • Žák si pamatuje nová anglická slovíčka
  • Žák dokáže nová slovíčka použít ve větě

Návrh lekce

  1. Žáci dostanou seznam 5 až 10 nových slovíček.
  2. Tato slovíčka si vyhledají pomocí WA a dle přiložených obrázků či definic zjistí jejich význam. 
  3. Ke slovíčkům žáci dále připíší jejich synonyma a opozita.
  4. Žáci dohledají slova, která se s novými slovíčky rýmují (zadáním příkazu „slovíčko“ rhyme).
  5. Žáci si vyberou 2 až 3 slovíčka a složí pomocí nalezených rýmů krátkou básničku.
  6. Vytvořenou básničku přednesou ostatním spolužákům.

Poznámky

  • Z anglické definice nemusí být žákovi ZŠ zcela jasný význam slova, proto v tomto případě dopomáhá obrázek. Z tohoto důvodu je nutné volit spíše věcná slova (money, cube, shower), nikoliv abstraktní (love, curious).
  • Celá lekce cílí na naučení se několika nových slovíček – nejedná se o kvantitativní učení (dril mnoha slovíček), ale spíše o práci s menším počtem slov, která si ale na konci žák lépe pamatuje, jelikož je má spojené s použitím ve větách a jistou zvukovostí (rýmy).
  • WA dodá celé takové lekci prvek interaktivity a také větší svobodu žákům, kteří si mohou vybírat z více nabízených rýmů. 
Co je to WolframAlpha?
 
Jedná se o pokus o sémantické vyhledávání a řešení problémů pomocí přirozeného jazyka. Kromě vyhledávání pomocí klíčových slov (Italy Capital) umí odpovídat na přirozeně položené otázky (What is the Capital city of Italy?).
 
Po krátkém přemýšlení vyhledávač přímo odpoví – nepošle tedy tisíce odkazů, jako to dělá třeba Google, ale narovinu vám řekne, že se jedná o Řím. A kromě této odpovědi vychrlí rovnou i další data – ukáže toto město na mapě, prozradí rozlohu a počet obyvatel či jaké je v daném místě zrovna počasí a místní čas. A kdo bude scrollovat dále, neminou ho informace o osobnostech pocházejících z tohoto města či informace o blízkých italských městech. Je velmi jednoduché pak tato města porovnat co do počtu obyvatel či dalších aspektů.
 
WolframAlpha na konci své odpovědi také navrhne, co dál by uživatel potenciálně mohl chtít hledat. Hned mi nabídne jako vyhledávací dotaz hlavní města celé G7. Proč už se nejedná o G8, aneb proč Rusko vypadlo, se bohužel od WolframApha nedozvíte. Na Wikipedii, ze které své odpovědi nejčastěji čerpá, tato informace sice je, avšak ne mezi tvrdými daty, které je vyhledavač schopný interpretovat.

Jeden komentář u “WolframAplha a jeho využití ve vzdělávání

  1. Veroniko,
    děkuji moc za zajímavý návrh, je super, že se snažíte jít mimo rámec běžného přemýšlení a ta aktivita hezky spojuje online a offline do jednoho onlife balíčku.

    Mě by možná jen pomohlo, kdybych viděl návrh nějaké sady pár konkrétních slovíček, která „fungují“, takto mám pocit, že je to docela abstraktní, s možností dopadnout skvěle i neurčitě. Jinak si myslím, že práce s významem slov je jedna z nejlepších intelektuálních zábav, které vedou k pochopení světa, ve kterém žijeme, pro děti i dospělé. Mě se mé děti (7 a 5 let) v poslední době ptaly, co je to pravda, jsoucno, kategorie a samozřejmě na otázku co je to čas.

    Myslím, že Vaše aktivita může mít tedy možná ještě hlubší dopady, než by se na první pohled zdálo. A možná i takto by se o tom dalo přemýšlet.
    Jen čistě terminologicky (a já to také nedodržuji, ale někteří lidé jsou na to citliví) – na základní škole jsou žáci, dokonce i na střední. A třeba na té střední mi to přijde pro mne „nestravitelné“. Ale až budete psát do nějakého pedagogického časopisu, tak na to pamatujte.

    Jinak to máte hezky strukturované, jasné, pochopitelné a myslím, že i zvládnutelné.

Napsat komentář

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek