Třetí semestr na KISKu – učit se a učit zároveň

Ve třetím semestru svého studia jsem se konečně fyzicky podívala na fakultu, do té doby byla kvůli epidemii výuka online. S touto změnou nebylo snadné se vyrovnat. Během covidu jsem si vybudovala určité studijní návyky, vyšperkovala své rutiny a naučila se vše stíhat. Fyzický návrat na univerzitu s sebou náhle přinesl značnou míru spontaneity, změn a nestíhání. V tom jsem znovuobjevila jisté kouzlo. Baví mě být společenská, náhodně potkávat spolužáky na chodbách, měnit na poslední chvíli plány. Jen jsem si na to předtím trochu odvykla a náhle bylo těžké najít balanc mezi organizovaností a punkem.  

Jako studující

S kredity jsem to tentokrát zkusila nepřehnat a dala jsem si jich 32. Na začátku třetího semestru jsem se z povinných předmětů nejvíce těšila na Informační politiku a management, naopak mě moc nelákala Organizace znalostí a Literatura. A tento můj přístup se nezměnil. Informační politika a management byl mým nejoblíbenějším předmětem semestru, přičemž bližší mi byla témata informační politiky. S podnikovým informačním managementem, prací s daty či různými frameworky se nesetkávám, proto pro mě byla témata hůře představitelná v praxi, naopak u informační politiky jsem byla velice zapálená do témat eGovernmentu nebo svobodnému přístupu k informacím. A také jsem si díky předmětu založila datovou schránku. 

Naopak ostatní povinné předměty se mi moc přínosné nezdály. V Organizaci znalostí jsem se dost ztrácela. Jelikož v předmětu nebyly žádné úkoly a celý předmět jen stál na přednáškách, které byly plné osobních příběhů vyučujícího s občasným zabroušením do jeho politických názorů, jak jsem moc nevěděla, co si vlastně z předmětu odnést. A v Literatuře a kulturním areálu jsem musela opravdu makat. Zdálo se mi, že mi chybí nějaké základy, na kterých bych měla stavět. A tak jsem se hodně vracela ke středoškolským zápiskům, maturitním otázkám. Na žádnou ze zkoušek jsem se nepřipravovala tak precizně, jako na tuto. A nakonec jsem od zkoušky odešla z Béčkem, což vypadá na velkou slávu, ale bohužel jsem tím ztratila nárok na prospěchové stipendium, což v mé ekonomické situaci bylo docela problematické. Na konci semestru jsem tak byla hodně demotivovaná. 

Z nepovinných předmětů jsem se těšila zejména na Kariérní start a Digitální marketing, těmto předmětům jsem ale nakonec kvůli ostatním předmětům nedokázala věnovat tolik svého času a pozornosti, jak bych si přála. 

Jako vyučující

V tomto semestru jsem si zkusila roli vyučujícího. Pokračovala jsem stejně jako minulý semestr ve výpomoci s předmětem Blok expertů, kde jsem psala studentům zpětné vazby na jejich úkoly. Tentokrát jsem měla více studentů než předtím a díky zkušenostem dokázala jít ve feedbacku více do hloubky. 

Mým středobodem ale byl můj vlastní kurz Disinformation Pandemic: How to fight it. Činnosti okolo kurzu mi zabraly několikanásobně více času, než jsem si byla schopna představit. Ale stálo to za to. Domnívám se, že jsem vytvořila kvalitní kurz a tím i kvalitní základ pro svou diplomovou práci. 

Zdánlivé mimoběžky

Můj život není jen škola. Aktivity, které mimo školu dělám, s mým studiem často souvisí. A proto bych je zde ráda zmínila. V létě před začátkem semestru jsem se v Česku zúčastnila 2 projektů Erasmus+, které se zabývaly mediální gramotností. Byla jsem na nich spíše v roli pozorovatele, zároveň jsem si tam vyzkoušela některé své aktivity a začala tak sbírat zkušenosti do diplomové práce. A týden před začátkem semestru jsem poprvé jela jeden takový projekt školit do Španělska. A to byla opravdu transformující zkušenost. 

Byla to pro mě velká výzva, protože jsem se nikdy předtím nepostavila před dav lidí a nemluvila anglicky. Tady jsem musela a přiznám se, že to bylo zprvu velmi nekomfortní. Alespoň jsem ale tento strach překonala a rozmluvila se před začátkem semestru, ve kterém jsem měla v angličtině školit pravidelně. Projekt se nakonec velmi povedl, účastníci i spolupracovníci mi dali velmi pozitivní zpětnou vazbu, která mě namotivovala v tomto odvětví dále pokračovat. 

Hned po projektu jsem tedy začala aktivně hledat způsoby, jak se v lektorských dovednostech ještě více zlepšit. V listopadu jsem pak odjela na desetidenní projekt Youth Catalyst, kde jsem se naučila mnoho nových věcí o neformálním vzdělávání. A tyto zkušenosti jsem postupně promítala i do svého kurzu a tedy i do diplomové práce. 

Zároveň vidím, že je v tomto přede mnou ještě dlouhá cesta. V prosinci jsem se proto přihlásila na další kurz lektorských dovedností

V tomto článku reflektuju svůj třetí semestr na Katedře informačních studií a knihovnictví, který proběhl na podzim 2021.

KDO JSEM?

Veronika Batelková, studentka nMgr KISKu, zajímá mě hlavně edTechová profilace. Mimo studium jsem lektorka mediální gramotnosti a předsedkyně spolku Zvol si info.

Zobrazit více o mně

KONTAKT

DALŠÍ PŘEDMĚTY

Odkazy níže vedou na články s podrobnou reflexí předmětů zapsaných v 3. semestru

Celé své studium shrnuji na stránce KISK. Samostatně také reflektuji 1. semestr a 2. semestr.

Napsat komentář

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek