Mocenské pole v poli literárním – Pierre Bourdieu

Esej vznikla jako úkol do předmětu Literatura, kultura a humanitní vědy.

Pokud vám tento článek pomohl na cestě studiem nebo posloužil jako inspirace, budu ráda, když zůstaneme ve spojení.

Téma sociologického nahlížení na literaturu, která je doménou nejen sociologie, ale i literární vědy, je ukázkovým příkladem v současné době prosazujícího se interdisciplinárního přístupu ve vědních oborech. Literatura je, tak jako i ostatní formy umění, sociálním jevem, a proto si zaslouží sociologické zkoumání. Za velikána v oblasti sociologického přístupu k literatuře je považován francouzský sociolog a filozof Pierre Bourdieu. Jeho teze týkající se sociologie literatury můžeme nalézt především v díle Les Règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire, které v českém prostředí vyšlo v překladu Petra Kylouška a Petra Dytrta.

V této eseji bych ráda reflektovala kapitolu věnující se autorskému hledisku literárního pole, konkrétně vztahu literárního pole s polem mocenským. Mocenské pole je plné pnutí a protikladů. Odehrávají se v něm boje různých držitelů moci, zejména boj o proměnu či zachování hodnot kapitálu, přičemž může jít zejména o kapitál ekonomický, kulturní, symbolický. Samotný boj se nachází již v hierarchickém uspořádání těchto kapitálů. Převyšuje umělecká hodnota hodnotu politickou či ekonomickou? Jednotlivé kapitály zřejmě nelze univerzálně nadřadit jeden druhému, proto dle mého názoru tato pnutí přetrvávají dodnes a zřejmě navždy přetrvávat budou.

Bourdieu tvrdí, že autoři jsou dnes vyvázáni z vnějších mocenských tlaků, avšak jsou ovlivňováni okolními poli – zejména ekonomickým či politickým ziskem. Domnívám se však, že z vnějších vlivů jsou autoři vyvázáni i dnes pouze jen částečně, stále se totiž mohou pohybovat pouze v hracím poli, jež je vytyčeno legislativními předpisy. Motivovanost ekonomickým ziskem je však bezesporu výrazně patrnější. Bourdieu popisuje protichůdné dispozice ve vztahu spisovatele (intelektuální) s vydavatelem (ekonomické), kdy každý z nich sleduje své zájmy a poměr těchto sil je závislý na síle autorovy autonomie.

Společenský úspěch je měřen úspěchem komerčním (např. prodaný náklad) nebo společenským věhlasem (např. získané literární ceny), do pole ale vstupuje i hledisko kulturníhos statutu publika. Ačkoliv politický vliv zeslábl, nahradil jej v tomto směru imperativ trhu. Z mého – nutno podotknout laického – pohledu se však spíše politický vliv promítl do požadavků čtenářů, a tedy je nyní součástí vlivu komerčního, protože jsou to právě oni, kdo na základě svých – třeba i politických – preferencí otáčí trhem. O tom ostatně mluví i Bourdieu, když vysvětluje střet mainstreamu a avantgardy. Vždy ve výsledku záleží na „posvěcení“ od čtenářů (kterými jsou i samotní autoři), koho oni sami považují za hodnotného.

Mocenské pole je komplexní, je plné protikladů a literární pole jím je ovládané. To, čemu se autor nevěnuje, ale dle mého názoru by stálo za zamyšlení, je polemika, zda by tomu nemohlo být za určitých okolností i naopak.

 

Použité zdroje

BOURDIEU, Pierre. Pravidla umění. Vznik a struktura literárního pole (Les Regles de l’Art. Genese et structure du champ littéraire). Překladatelé KYLOUŠEK, Petr a Petr DYTRT. 1. vyd. Brno: Host, 2011. 496 s. ISBN 978-80-7294-364-7.

KREJČÍ, Karel. Sociologie literatury. Praha: Grada, 2008. Sociologie (Grada). ISBN 978-80-247-2623-6.

Diskuze

Přejít nahoru