Jak být safe online

V dnešním článku bych ráda představila jeden zajímavý český vzdělávací projekt Buď safe online. Stojí za ním firma Avast a bývalý youtuber Jirka Král. Letos (2020) vytvořili autoři projektu on-line kurz o rizicích internetu. Samotný projekt odstartoval v roce 2018, kdy youtuber objel 14 základních škol, kde přednášel o bezpečém chování na internetu. Většina aktivit tohoto projektu se nyní odehrává v digitálním prostoru – na webu a sociálních sítích. 

Středobodem celého projektu je on-line kurz, jehož cílovkou jsou žáci druhého stupně základních škol. Kurz si mohou procházet žáci sami, použít jej můžou i učitelé ve výuce – právě pro ně je vytvořená metodická příručka, aby s kurzem nakládali správně. Kurz se skládá z několika tématicky uzavřených částí, přičemž postupně vznikají i nová témata. Všechna témata mají stejnou strukturu, začínají vždy nastíněním určitého problému:

  • Když postuješ na svůj profil

  • Když si lidé na netu nadávají

  • Když se nemůžeš dostat do účtu

  • Když hraješ s virtuálními kamarády

  • Když se kámoš z netu chce sejít

  • Když ti píše celebrita

  • Když ti někdo vyhrožuje nebo tě vydírá

  • Když ti přijde zvláštní zpráva

  • Když najdeš skvělou nabídku

  • Když se snažíš vyhrát v online hře

  • Když posíláš streamerovi donate

  • Když chce kámoš půjčit heslo

Každá tato problematika je pak vysvětlena pomocí animovaného chatu (je to vlastně takový neinteraktivní chatbot). Žák si může přizpůsobit rychlost zobrazování nových zpráv anebo si nechat všechny zprávy zobrazit najednou. Lekce vždy funguje na principu “konverzace s kamarádem”, který má určitý problém a potřebuje poradit. Po výkladu formou konverzace následuje otázka, která ověřuje znalost. Za správné odpovědi dostane žák 3 hvězdičky. Na konci se pak ještě nachází shrnutí nejdůležitějších rad, které se s tématem pojí. Některé lekce také obsahují video s Jirkou Králem.

Ukázka z kurzu Buď safe online - lekce Když ti přijde zvláštní zpráva

Lekce jsou svou délkou, grafikou a jazykovými prostředky skvěle přizpůsobené cílové skupině, stejně tak i tvář celého projektu, kterou je youtuber Král, je dětem a dospívajícím blízká. Zřejmě z těchto důvodů je kurz velmi úspěšný a oblíbený u žáků, získal si také pozornost médií a zajímavých partnerů – spolupracuje například s tvůrci filmu V Síti, webem E-bezpečí, vzdělávacím projektem Grow with Google a Policií ČR, získal si také záštitu MŠMT

Vedle kurzu nalezneme na webu také rychlé tipy – například co dělat, když vám někdo hackne Instagram. Všechna tato témata jsou velmi aktuální pro danou cílovou skupinu. Svou sekci zde naleznou také učitelé a rodiče, kteří tak mají možnost se pomocí blogových příspěvků dozvědět o některých rizicích nebo si přečíst výsledky nejnovějších průzkumů z této oblasti.

Projekt je dále velmi aktivní na Instagramu, kde sdílí nejnovější hoaxy (samozřejmě s jejich vysvětlením), různé fake profily a také soutěže. Udržuje si tak s cílovou skupinou nepřetržitý kontakt a díky komunikaci s ní dále přizpůsobuje svůj obsah. 

Celkově se mi Buď safe online moc líbí, vnímám ho jako dobrý příklad toho, jak pracovat s cílovou skupinou a jak atraktivně uchopit aktuální a důležité téma.

Autorka blogu
Příspěvek vytvořen 21

3 komentáře u „Jak být safe online

  1. Moc dobrý projekt. Myslím, že by si něco podobného zasloužily i jiné cílové skupiny, jenže ty většinou bohužel mají pocit, že už dávno všechno vědí :-).

  2. Veroniko, děkuji moc za pěkný projekt, už jsme o něm mluvili. Vlastně mi přijde hrozně zajímavé přemýšlet nad tím, že každý posun cílovky úplně mění obsahy – že to není žádná drobná transformace, ale velké a systematické proměny vlastně všeho – obsahu, formy, vizuálu, délky, stylu,… A buď sejf online to dělá pro danou cílovku skutečně dobře a zajímavě.

    Vlastně mám ještě jeden dotaz – mám trochu pocit, že bezpečnost na internetu, informační a mediální gramotnost a kritické myšlení (případně finanční gramotnost) zcela převzaly online vzdělávací prostor v Česku. Což je asi pochopitelné a není to špatné, ale přesto – napadá Vás téma, které by si takovou pozornost zasloužilo? Které je “in” a současně zapomenuté v online vzdělávání?

    1. Myslím si, že “trendy” tématem je ochrana životního prostředí. Téma je popularizováno jsou zřejmě dostatečně díky různým blogům či influencerům, ale na žádné sttrukturované kurzy (například jak správně třídit odpad, jak snížit svou uhlíkovou stopu…) jsem nenarazila. Podobným tématem pak může být například i zdravý životní styl (otužování, sport, zdravé jídlo…) – opět, knih i blogů je spousta, edukační materiály jsem však, kromě tématu duševního well-beingu, nezaregistrovala.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související Příspěvky

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek