Tak mám za sebou první semestr navazujícího magisterského studia na Katedře informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity. Před tím jsem studovala bakaláře na FSS, konkrétně žurnalistiku a politologii, mé zájmy mě postupně ale přivedly na KISK. V budově filosofické fakulty jsem ale nepobyla ani jediný den, výuka se konala kvůli covidu pouze v distančním režimu. Na počátku semestru ještě nebylo zcela jisté, jaká část proběhne v on-line prostředí a kdy se do školy vrátíme, já jsem to i tak ale riskla a na začátku semestru se vystěhovala z brněnského bytu. Neprohloupila jsem, do Brna jsem se od té doby zatím stále nevrátila.
Jaké to bylo studijně
Můj semestr začal o týden dříve než většině spolužáků. Zapsala jsem si předsemestrální kurz Online vzdělávání: od designu k praxi. V něm jsem se naučila například vytvářet vzdělávací komiks, chatbota nebo kurz v MS Teams. Díky předmětu jsem lépe „vklouzla“ do problematiky vzdělávacích technologií, které se chci dále věnovat. Z této edTechové profilace jsem si zapsala i další předměty. Centrem všeho pro mě byly Vzdělávací technologie, díky kterým jsem začala přemýšlet o spoustě nových tématech. Na začátku jsem se zamýšlela jen tak lehce, po povrchu, s přibývajícími týdny semestru ale rostla i moje snaha a čas trávený nad jednotlivými úkoly. Úkoly jsem také zveřejňovala na tomto blogu.
Do profilace jsem dále nahlížela i přes Pedagogickou psychologii, díky které jsem se seznámila s tradiční pedagogickou literaturou a spojila klasické poznatky s novodobými tématy, které mě zajímají. Většinou jsem se zabývala digitálními technologiemi a sociálními sítěmi a na konci semestru sepsala na toto téma esej. Obohacující pro mě byla i Informační gramotnost, ve které jsem získala mnoho teoretických základů pro téma, které znám spíše prakticky.
Když jsem se hlásila na KISK, myslela jsem si, že tam jdu vyloženě kvůli vzdělávacím technologiím. Jak jsem se tu ale pomalu rozkoukávala, zaujal mě také design. Měla jsem sice jen úvodní povinný předmět Design informačních služeb, rozhraní a interakcí, kterému jsem navíc na začátku moc nerozuměla, postupně mě ale problematika pohltila a na konci semestru se i zúčastnila jednoho hackathonu, kde jsem poznatky využila. A pro příští semestr už mám naplánovaný výzkum, kde designové metody využiju. Budu ráda, když se mi podaří tyto dvě profilace trochu zkombinovat.
Další z povinných předmětů – Informační vědy – mě od začátku spíše děsil, ale i tam jsem pak objevila kouzlo – sociální aspekty technologií. Na ty jsme narážely i ve vzdělávacích technologiích a hodně na nich stavěl design. Vždy jsem byla spíš takový ten sociální či možná humanitní typ. Přemýšlet nad technologiemi právě tímto společenskovědním okem mi připadá nesmírně zajímavé. Inspirativní poznatky, ač pro mou plánovanou budoucnost spíše nevyužitelné, nabídla Literatura, knihovní procesy a trh. Stejně jako v Informačních vědách, i zde jsem musela vložit velké úsilí do pochopení problematiky, úsilí se však vyplatilo.
Na celém semestru mě bavilo, jak byl každý předmět úplně jiný – to jsem při předchozím studiu nezažila. V jednom předmětu jsem navrhovala výzkum, v jiném točila podcast, psala eseje, vytvářela různé „hračky“, pořizovala rozhovor, plnila kreativní výzvy. Myslím si, že mé nadšení pro rozličnost metod a témat a hlavně pro pro mě nový obor bylo znát. Byla jsem motivovaná, snaživá. A tuto mou snahu vyhodnotil pak i informační systém, který mě na konci semestru zařadil mezi 5 % nejlepších studentů oboru.
Nemůžu ale říct, že všechno bylo jen růžové. U mnoha úkolů jsem se rozčilovala, nevěděla si rady, možná mi jednou ukápla i slzička 🙂 U některých úkolů jsem věnovala i vícenásobek času, než jsem původně plánovala, mnoho témat pro mě bylo zprvu nepochopitelných. A s čím vůbec nejsem spokojená je můj přístup k diplomové práci. Na začátku semestru jsem panikařila, že ještě nemám téma a snažila se rychle něco vymyslet. Bála jsem se výzkumu, který jsem nikdy nedělala, a rozhodla se raději pro více tvůrčí práci. Každý týden jsem si vyhradila 2 hodiny na práci na diplomce, ale vždy dostal přednost nějaký jiný úkol do školy. Postupně jsem četla pár věcí k tématu, ale nikdy ne příliš do hloubky. Pak se začal blížit deadline prvních deseti stran práce, a tak jsem během cca týdne dala dohromady to, na co jsem v průběhu semestru přišla.
Stále si ale nejsem tématem moc jistá, nemám jasný plán. Dokonce jsem se přestala bát výzkumu a nějak bych ho ráda zakomponovala. Vlastně mám asi tak dalších 5 témat, které bych ráda s mým hlavním tématem propojila, ale bojím se přeplácanosti. Diplomová práce pro mě obecně představuje výzvu. Raději bych měla dvojnásobek kreditů, než ji psát. V první řadě tedy potřebuju změnit svůj přístup k diplomce, aby to nebyla „otravná nutnost“, ale aby mě práce na ní bavila.
Komunita za časů korony
To je tak nějak z povinností vše. Ještě bych ráda zmínila komunitu. V době distanční výuky s ní je totiž obecně trochu problém. Chybí mi náhodná setkávání se na chodbě, společné obědy, společné chvíle před začátkem a po konci přednášky. Sice jsem to se současnými spolužáky ještě nezažila, těžko tak můžu srovnávat. Ale z bakaláře jsem na to byla zvyklá a tyto záležitosti podle mě k výšce nejen patří, ale jsou stěžejní.
Dalo by se skoro říct, že jsem z KISKu tedy nikoho neviděla v reálu. Opak je pravdou. Ještě před protipandemickém zpřísnění jsem navštívila letní školu, kde jsem se seznámila se spoustou báječných lidí. Většina nebyla z mého ročníku, ale to mi ani trochu nevadilo. S některými z nich jsem stále v kontaktu, obracím se na ně například, když hledám tipy na zajímavé předměty. To, že tyto lidi zase uvidím, mě motivovalo například ke společnému hraní her i k zápisu některých předmětů. V nedávné době jsme například „vykopli“ s pár kamarády společné hraní hry Among us pro celý obor, kdokoliv tak může přijít a „teambuildingovat se“ při hře.
Díky těmto spolužákům jsem se ani nebála přijít na KISKfórum, které považuji v digitální podobě za velmi vydařené. Na tom vánočním jsem i vystoupila se svou prezentací. Můj příspěvek je shrnutý v článku na Mediu.
Se spolužáky ze stejného ročníku jsem komunikovala ve společném chatě na Facebooku, kde řešíme většinou palčivé otázky typu „už máte někdo známku ze zkoušky?“. Ráda bych však se spolužáky přišla do užšího kontaktu, budu doufat, že se to v následujících semestrech podaří. V poznávání spolužáků jsou také zajímavým nástrojem portfolia.
Dále se můj okruh znýmých rozšířil díky účasti na hackathonu s názvem EduHack. Jako téma jsme si zvolili právě komunitu a plánujeme náš projekt rozvíjet a upevnit díky němu primárně komunitu na KISKu a případně náš nápad škálovat i na zbytek fakulty či univerzity. Stále jsme ale v začátku.
V článku reflektuju svůj první semestr na magisterském studiu. Postupně procházím 8 z 10 předmětů, které jsem absolvovala a hodnotím jejich náplň i mé zapojení v nich. Vyjadřuju se také k nedostatku komunity a k nápadům, co s tím dělat. Na konci pak nastiňuju následující semestr.
OBSAH
Kliknutím přejdete na danou sekci
O AUTORCE
Veronika Batelková, studentka technologií ve vzdělávání na oboru Informační studia a knihovnictví, lektorka mediální gramotnosti, předsedkyně spolku Zvol si info.
KONTAKT
ABSOLVOVANÉ PŘEDMĚTY
Odkazy níže vedou na články s podrobnou reflexí předmětů zapsaných v 1. semestru
A co příští semestr?
Chtěla jsem si dát méně kreditů než minulý semestr, protože bych se ráda věnovala zmíněnému projektu na rozvoj komunity a našla si cestu k diplomce. No, moc se to nepovedlo, minulý semestr jsem ukořistila 48 kreditů a ten další mířím na 49 (a to už jsem se sebezapřením 4 velmi lákavé předměty vyškrtla!). Z nepovinných předmětů se nejvíce těším na Leadership, z těch povinných na Anglický jazyk a Učící se společnost. To, že i ostatní předměty jsou pro mě lákavé, dokazuje fakt, že už nejspíš nic nesmažu, protože mě láká vše. Vzhledem k pracovnímu a také osobnímu životu by ale byla potřeba ještě jeden smáznout.
Na projekt na podporu komunity se těším, hned v pondělí mě čeká první focus group na toto téma. Doufám, že se nám povede řešení vykopnout už v průběhu semestru a že komunitě doopravdy dopomůže. A co se mého záměru k lepšímu vztahu s diplomkou týká, plánuju si vyhradit pravidelný čas, kdy se jí budu věnovat. Minulý semestr to nevyšlo, zkusím se tento proto na to více soustředit a nenahrazovat tento čas něčím jiným.
Ze sobeckých důvodů trochu doufám, že celý semestr proběhne distančně, protože nemám ráda, když se něco najednou mění v půlce semestru, ráda počítám s tím, co se na začátku semestru stanoví. Vím, že v dnešní době se nedá moc počítat s ničím, ale jak říkám, bylo by to tak pro mě lepší. Například taky kvůli tomu, že nyní nemám v Brně kde bydlet. Doufám ale, že v létě bez problémů proběhne letní škola a po ní už nastane prezenční studium.
Ahoj. Tvůj blok jsem našla náhodou, ale jsem za to velice vděčná.
Podala jsem si přihlášku na kombinovaný obor KISK (hlavní) a filozofie (vedlejší). Chtěla jsem se zeptat, jestli máš pro mě nějaké rady a tipy na studium KISKu? V pár diskuzích jsem se dočetla, že je nutný vyšší level v angličtině. Angličtina mi nedělá nějak velký problém, ale nejsme v ní nejlepší. Myslíš, že bych měla o prázdninách číst různé anglické články nebo chodit na kurzy?
Děkuji za připadnou odpověď
Anna
Ahoj Aničko,
angličtiny bych se na tvém místě vůbec nebála, nezdá se mi to nějak obtížné, ale to může být samozřejmě individuální. Ráda si s tebou popovídám o osobních zkušenostech z KISKu a dám ti nějaké tipy a triky z vlastní zkušenosti 🙂 Napiš mi, prosím, na veru.batelkova@gmail.com, případně na některé z mých sociálních sítí (vlevo nahoře na stránce mám ikonky s odkazy, které vedou na jednotlivé profily) a můžeme se o tom pobavit.