Gambling & dětské hry – co by měli vědět rodiče a učitelé?

Znáte loot boxy? 🎁
Představte si, že vaše dítě tráví hodiny hraním na první pohled nevinné hry. 🎮 Ve skutečnosti ale může být vystaveno hazardu – a to prostřednictvím tzv. loot boxů.


Obrázek z dokumentu České televize Dětský hazard

Co jsou loot boxy a jak fungují?

Loot boxy jsou virtuální balíčky, které obsahují náhodný obsah. Hráči je získají buď jako odměnu za hraní, nebo si je zakoupí za reálné peníze. Při otevření loot boxu nikdy nevíte, jaký předmět nebo bonus se objeví – to je právě ta nejistota, která vyvolává překvapení a vzrušení. Tento mechanismus je podobný hazardním hrám, kdy neustálá touha po další výhře může vést k opakovaným a ne vždy uváženým nákupům.

Není to nic nového pod sluncem. Jako dítě jsem je chtěla taky. Jen jsem tehdy neměla tak snadný přístup ke kartám rodičů, jako je tomu dnes.

Proč by nás to vůbec mělo zajímat?

⚠️ Děti v Evropě průměrně utratí 1 000 Kč měsíčně za herní nákupy.
⚠️ 56 % mobilních her s loot boxy je označeno jako vhodné pro děti od 7 let.
⚠️ V ČR má zkušenost s loot boxy 35 % chlapců a 14 % dívek ve věku 13 let.

Tisícovka se ne každému může zdát jako velký balík, ale u té to nemusí končit. Rodiče se mohou při vyúčtování potkat s nepříjemným překvapením –„Přišlo mi vyúčtování na 8 000 Kč. A další měsíc na 15 000 Kč. Dcera hrála roztomilou hru s koňmi a neuvědomovala si reálnou hodnotu peněz,“ sdílí svou zkušenost v novém dokumentu Dětský hazard oslovená matka samoživitelka.

Peníze ale nejsou jediný (a největší) problém. Tyto statistiky ukazují, že značná část mladistvých je vystavena mechanikám, které mohou postupně formovat jejich vztah k penězům a riskování.

Mechanismus náhodného odměňování, který loot boxy využívají, působí podobně jako u hazardních her. Tato „hra o štěstí“ může u dětí vyvolat závislost – touhu opakovaně získat nečekanou výhru, aniž by si uvědomovaly reálnou hodnotu peněz. Studie, jako například ta od Zendle & Cairns (2018), potvrzují, že u hráčů existuje zvýšené riziko rozvoje problémového hraní, což může mít dlouhodobé důsledky.


Jak mohou rodiče a učitelé pomoci?

Co říkají výzkumy

Výzkum od Zendle a Cairns (2018) ukazuje, že děti, které jsou monitorovány a jejich herní chování je sledováno, mají nižší pravděpodobnost rozvoje problémového hraní. A podle doporučení Americké psychologické asociace (2020) mohou nastavené finanční limity a využívání rodičovských kontrol na herních zařízeních výrazně snížit nechtěné utrácení. Tato opatření pomáhají předcházet situacím, kdy dítě neuvědoměle utrácí reálné peníze.

Drummond a Sauer (2018) zároveň zdůrazňují, že otevřená komunikace a edukace o tom, jak fungují náhodné odměny, mohou pomoci dětem lépe pochopit, proč se jedná o mechanismus podobný hazardu. Vzájemná komunikace prostřednictvím společného hraní her může posílit důvěru mezi rodiči a dětmi a umožnit rodičům lépe pochopit, jaké herní mechanismy ovlivňují jejich děti. Gainsbury a kolegové (2019) ve svém systematickém přehledu podtrhují význam takové komunikace jako preventivního opatření proti rozvoji problémového hraní.

Jak tedy konrétně na to?

  • Pravidelně se informujte, jaké hry vaše děti hrají.
  • Zkuste si občas zahrát hru spolu s dětmi. Tím získáte lepší představu o tom, jaké herní mechanismy je ovlivňují, a zároveň posílíte vzájemnou důvěru.
  • Podívejte se, zda tyto hry obsahují mikrotransakce či loot boxy, a využijte rodičovských kontrol, které umožňují nastavit limity pro nákupy.
  • Místo paniky a odsuzování si sedněte s dětmi a vysvětlete jim, jak fungují herní mikrotransakce. Otevřená komunikace pomůže dětem pochopit, že náhodné odměny nejsou jen zábavou, ale mohou představovat finanční riziko.
  • Pomozte dětem pochopit, jak důležité je rozumné hospodaření s penězi, a případně nastavte limity, aby nedocházelo k nechtěnému utrácení.
  • Vyučující mohou ve výuce zařadit témata digitální bezpečnosti a odpovědného chování v online prostředí, aby se děti naučily rozpoznávat potenciální rizika.

V některých zemích, jako je Belgie nebo Nizozemsko, již existují přísnější zákony regulující mikrotransakce v hrách. Je důležité, aby i v České republice docházelo k aktivnímu dialogu a tlaku na zákonodárce, kteří mohou přijmout opatření na ochranu dětí před negativními dopady těchto herních mechanismů.


Zdroje a další informace

  1. Zendle, D. & Cairns, P. (2018). Video game loot boxes are linked to problem gambling: Results of a large-scale survey. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0197546
  2. Drummond, A. & Sauer, J. D. (2018). Video game loot boxes are psychologically akin to gambling. https://doi.org/10.1177/2056305118786177
  3. King, D. L. & Delfabbro, P. H. (2019). Are video game loot boxes gambling? A conceptual review. https://doi.org/10.1007/s10899-019-09936-7
  4. American Psychological Association (2020). Loot boxes and the risk of gambling: What parents need to know. https://www.apa.org/monitor/2020/05/loot-boxes
  5. Česká televize (2019). Lootboxy: Když hraní her připomíná hazard. https://ct24.ceskatelevize.cz/tema/lootboxy
  6. Česká televize (2025). Dětský hazard. https://ct24.ceskatelevize.cz/dokumenty/detsky-hazard-2025
  7. Gainsbury, A., King, D. L., & Delfabbro, P. H. (2019). Loot boxes and gambling: A systematic review. https://doi.org/10.1007/s10899-019-09897-8
  8. iDNES.cz (2020). Lootboxy v počítačových hrách: Riziko nebo inovace?https://www.idnes.cz/technet/hry/lootboxy-cz
  9. Ministerstvo financí ČR (2018). Analýza mikrotransakcí a lootboxů v českém herním průmyslu. https://www.mfcr.cz/clanky/mikrotransakce-lootboxy

Diskuze

Přejít nahoru