Clubhouse a komunitní učení

Clubhouse je relativně nová sociální síť. Ve světě je známá už rok, konkrétně od května 2020 a v Česku zaznamenala boom v lednu letošního roku. Zájem o ni poklesl stejně rychle jako na počátku vyrostl. I tak sociální síť stále používá mnoho nadšenců a další boom nejspíš propukne, jakmile bude aplikace dostupná i pro Android.

V čem je tato síť jiná než dosud etablované sociální sítě? Je postavená na hlasovém projevu. Lidé vstupují do jednotlivých místností a mohou si v nich povídat. Síť má samozřejmě i svá rizika, mnohým z nich jsem se věnovala v článku pro Zvol si info. V tomto článku bych se ale ráda zaměřila na její vzdělávací potenciál. V kontextu vzdělávání mi totiž připadá zajímavý (kromě auditivního přístupu, kterému se však v tomto článku nemám prostor věnovat) komunitní prvek této sociální sítě.

Zastánci otevřeného vzdělávání by nejspíš nebyli příliš nadšeni. Typickým rysem Clubhouse je totiž jeho exkluzivita, a to hned dvojí. Prozatím je aplikace dostupná pouze pro majitele telefonů značky iPhone. Aby se uživatelé dostali dovnitř, musí být navíc “vpuštěni” někým, kdo už sociální síť používá. Tento marketingový způsob postavený na elitním přístupu nalákal na Clubhouse významné osobnosti z různých odvětví. “Zblízka” je tak možné popovídat si třeba se známými youtubery o influencer marketingu, s pedagogickými špičkami o tom, jak učí v době distanční výuky, s konkrétními politiky o jejich názorech nebo dokonce s Elonem Muskem o bitcoinu.

Vzdělávací potenciál sítě Clubhouse už objevili i sami učitelé a další vzdělavatelé. Michiganský středoškolský učitel Patrick Harris vysvětluje v následujícím videu, jak využívá pro vlastní rozvoj Clubhouse on:

Z videa vyplývá, že Clubhouse může pro učitele sloužit jako příležitost k networkingu či jako platforma pro vzájemnou podporu učitelů mezi sebou a ke sdílení „best practices“. V českém prostředí jsou toho důkazem například místnosti, kde na téma vzdělávání vedou debaty lidé jako Daniel Pražák, Petra Mazancová či Jaroslav Mašek. Největší přidanou hodnotou tak může být právě ono sdílení a společné diskutování nad řešením problémů, které s sebou do vzdělávání přinesla například současná pandemická situace.

Po 12 týdnech intenzivního používání Clubhouse vidím jeho potenciál hlavně v informálním učení. Diskuse v jednotlivých místnostech mohou sloužit jako doplněk k jakémukoliv tématu, do kterého chceme více proniknout. Obohacující postřehy zde pocházejí především ze vzájemné interakce mezi uživateli. Komunitní vzdělávání, a hlavně sdílená zkušenost mohou představovat obrovský potenciál například pro skupinu studentů absolvujících on-line vzdělávání.

BATELKOVÁ, Veronika. Clubhouse a komunitní učení. Veronika Batelková – digitální portfolio [online]. 27.04.2021 [cit. rrrr-mm-dd]. Dostupné z: veronikabatelkova.cz/blog/clubhouse

Článek vyšel také na Medium.com

Pokud vám tento článek pomohl na cestě studiem nebo posloužil jako inspirace, budu ráda, když zůstaneme ve spojení.  

Další zdroje k tématu

 

Diskuze

Přejít nahoru